Pár rad, jak si nejen na Zanzi poradit s check-inem v hotelu

Praktické rady nebo tipy, které vám zde dneska představím se nevztahují pouze na Zanzibar, ale jsou platné všude možně po světě. Bude řeč o check-inech a check-outech na hotelech.

Zkrátka, jak to funguje, když se na hotel chcete přihlásit a jak, když odcházíte. Jasně, pro někoho se to zdá být jako malichernost a samozřejmý postup, ale i tohle má své zákonitosti a kličky a stále se najdou tací, kteří v tamto mohou tápat.

CHECK-IN

Pokud má váš let naplánovaný přílet v nočních hodinách, dejme tomu v 01:50, tedy dvě hodiny po půlnoci, budete muset řešit první noc. A teď záleží jak.

I když připočítám čas, než se vymotáte z letadla a projdete zanzibarskou pasovkou a imigračním, což je velmi komická pasáž každého příletu, neboť zde člověk hned na první dobrou narazí na totální neefektivitu a umělou přezaměstnanost - no však uvidíte, tak utečou klidně i dvě hodiny.

Najednou už nejsou dvě v noci, ale čtyři. Teďka samozřejmě nějaký přesun na hotel. Na Zanzibaru to bývá nejméně kolem jedné hodiny (častokrát víc) - vždycky záleží na cílové lokalitě a denní době, která je následně určena hustotou dopravy. 

Zkrátka v tomto modelovém případě jste se na hotel dostali v 05:30. Pokud je to větší hotel, má recepci 24/7 a někdo tam bude. Občas i někdo schopný a možná i umí anglicky.

Pokud je to menší hotel, schopnosti i angličtina tohoto spíše nočního hlídače, než recepčního, je řádově nižší. Dejme tomu, že máte normální středně velký hotel, kde je klasický recepční.

Před vámi jsou víceméně tři až čtyři scénáře, z nichž dva už musíte mít připravené z domova. 

Scénář 1

Pokoj máte zaplacený už o den dřív, takže hned po příjezdu do něj jdete a máte vyřešeno. Nicméně je důležité dát tuhle skutečnost do hotelu vědět. Pokud s ním řešíte ubytování na přímo přes nějaký jejich interní systém nebo přes email, je potřeba jim napsat. 

Stejně jako když to řešíte například přes Booking, protože pokud byste se neukázali ten první den, hotel by to mohl vyhodnotit jako takzvaný „no show“, rezervace může zkrátka propadnout a ubytování vám zruší. A hádej se tam pak s někým, že na ten pokoj máš nárok. Asi bys to nakonec nejspíš vyhádal, ale dělat to nechceš. 

Tahle varianta je obecně nejdražší, ale samozřejmě nejjistější. 

Scénář 2

Opět je potřeba vyřešit dopředu a to tak, že si zaplatíte až ode dne, kdy přijíždíte. Standardní check-in bývá kolem 14. hodiny. Někdy dříve, někdy déle.

Avšak vy už jste na místě v půl 6 ráno, tedy hromadu hodin před oficiálním check-inem. K tomu slouží takzvaná služba „early check-in“. Samozřejmě, ne každý hotel ji nabízí a taky ne vždy je váš pokoj k dispozici hned ráno, protože když přijíždíte na hotel, ještě pořád v tomto konkrétním pokoji spí předchozí hosté.

Hotel může disponovat pokoji navíc k těmto účelům určeným a proto vám může nabídnout jiný pokoj a nebo tyto pokoje nemá, je úplně vybookovaný a tím pádem služba k dispozici není.  Zkrátka early check-in bývá zpravidla významně levnější, než celá jedna noc.

Například noc v hotelu stojí 300 USD, což na Zanzibaru v lehce nadprůměrném ubytování není nijak vysoká částka a tento early check-in stojí třeba 100 USD za pokoj. A hle, najednou máte ušetřené dvě stovky a vyřešený problém.

Nicméně je potřeba to s hotelem vykomunikovat dopředu stejně jako v prvním případě. I cestovky tuhle možnost nabízí a je nezbytné to na pobočce nebo tam kde si to zařizujete nahlásit a nechat se o tom jakkoliv písemně vyrozumět, protože zejména v takových případech, co není psáno, rozhodně není dáno, v Africe zvlášť, byť pod patronátem české cestovky :)

Občas se to vyřešit až na místě hned po příjezdu, ale to je trochu loterie. V hlavní sezoně v podstatě nereálné a na Zanzibaru zejména.  

Scénář 3

Třetí možnost navazuje na konec druhé a skýtá malé dobrodružství. Záleží taky na vaší angličtině, šarmu a vyjednávacích schopnostech :) V zemích typu Zanzibar to může být takový pěkný tematický start dovolené.

Zkrátka uplatíte recepčního, aby vám nějaký pokoj dal. Lidé to sem tam dělají a často to i vychází. Částka bývá klidně poloviční, než early check-in, takže nějakých 50 USD, někdy to může být i méně. Ale jak říkám, je to o vašich komunikačních a přesvědčovacích schopnostech. 

Scénář 3,5

Tady jsem to záměrně rozpůlil, protože to není tak úplně scénář, jako spíš benevolence hotelu nebo shoda okolností a náhod.

Zkrátka přijdete a recepční řekne, že i když je chce-in až ve dvě, tak do pokoje můžete jít rovnou a jak tento pokoj, tak celý resort začít rovnou využívat. Často se to stává, ale garance rozhodně neexistuje.

Scénář 4

Poslední variace je nejméně pohodlná, ale zase nic nestojí. Přijedete brzo ráno, nemáte zaplacenou noc navíc, ani domluvený nebo předplacený „early check-in“, nechce se vám nikoho uplácet a cokoliv řešit a hotel pro vás nemá pokoj, budete zkrátka muset jako základnu použití recepci. Případně nějaký prostor někde bokem.

Většinou vám už dají třeba all-in náramek (pokud máte all-in) a můžete jít za chvíli na snídani, nebo jít do oceánu či bazénu, nicméně se může stát, že zkrátka celou dobu budete muset být na recepci a snídani si budete muset i zaplatit, protože bude konzumovaná ještě před vaším přihlášením.

Možná se to zdá jako blbost, ale hotel je v tomhle případě, pokud vezme pravidla doslovně, v právu. Standardní odhlášení z hotelu bývá v 10-12h dopoledne.

Když předchozí klienti váš budoucí pokoj opustí v 10 a uklízečkám se to podaří dát do pucu rychle, často vás přihlásí dříve, než ve dvě, ale spoléhat na to určitě nejde. 


Každopádně, pokud se k nám na Zanzi chystáte, rád vám připravím transfer z letiště do hotelu a samozřejmě na konci pobytu zpátky.

Mám v týmu kluky, kteří pro mě a mé klienty jezdí celých šest let a fungují naprosto skvěle. Žádný zdejší nespolehlivý styl, který není výjimkou. Když se řekne v šest, znamená to prostě v šest. Vždycky čekají před letištěm s cedulí s vaším jménem, ve chvíli, kdy vás usazuje do auta, píše mi zprávu, že vás má. Někdy dokonce i volá a osobně vás přivítám na Zanzibaru :) 

V autě má připravenou samozřejmě vodu a ve chvílí, kdy vás vysazuje na hotelu mi píše další zprávu, že vás bezpečně doručil. Navíc mají pěkná a čistá auta a jezdí bezpečně. Prostě přijedete na Zanzibar a při prvním kontaktu s Afrikou jste v fakt dobrých rukou!

Stačí jen napsat: datum, čas příletu, případně číslo letu a cílový hotel.

Cena je taková střední. Například z letiště do Nungwi se dá sehnat za i cca 40 USD, ale jsou hotely, které mají transfery i za 120 USD. Ten rozptyl je hodně veliký. Moji kluci to jezdí za 60 USD, což je skutečně takový nějaký celkový střed a hlavně máte k tomu pěknou přidanou hodnotu v komplexním servisu a pohodlí. 


CHECK-OUT

Odchod z hotelu už tolik kreativních možností jako přihlášení neskýtá, přesto i zde se nachází určité aspekty, které je dobré vědět. Standardní check-out bývá v 10 hodin dopoledne. Některé hotely to mají v 11, jiné dokonce až ve 12.

Pokud přejíždíte do jiného hotelu, je to asi jedno, nicméně, pokud je tento hotel váš jediný nebo poslední a váš let je třeba až někdy pozdě večer, je potřeba to řešit. Běžně se to řeší přes takzvaný „late check-out“, tedy pozdní odhlášení.

Pokud jde o exponovaný hotel a navíc je plná sezóna (prosinec-únor), myslím, že je to dobré tuhle možnost řešit opět v době, kdy si hotel bookujete - je to taková jistota. Často to projde, vy za tuhle službu zaplatíte nějakou ceníkovou cenu a máte vyřešeno. 

Samozřejmě tohle téma lze nechat až na dobu, kdy v hotelu budete osobně a na recepci si to vykomunikovat během pobytu a myslím, že vám vyjdou vstříc. Buď oficiálně nebo nějak neoficiálně :) Opět záleží na hotelu a na tom, na koho na té recepci zrovna narazíte.

Služba spočívá v tom, že budete moci být na hotelu až do doby odjezdu a plně jej využívat, stejně jako celý hotel. Pokud jste parta nebo rodina a máte více pokojů, myslím, že pro většinu lidí stačí takto pořešit jeden pokoj, kde si uložíte věci, dáte si před odjezdem sprchu a celkově se připravíte na odchod. 

Některé hotely jsou pro tyhle případy vybaveni nějakou místností někde poblíž recepce, kde je možné si uložit věci a  kde se i vysprchovat - avšak to není podmínkou ani pravidlem.

Jak už jsem předeslal v úvodu, je pro mnoho z vás check-in nebo check-out rutinní záležitostí, ale věřím, že nějaké pasáže z tohohle článku mohou pomoci nebo přinést inspiraci i vám :) 

Previous
Previous

Rozdíl mezi Selous a Mikumi

Next
Next

Jak to s tím Ramadánem na Zanzibaru vlastně je?