ROZHOVOR: “Obsadit 300 sedaček je výzva,” říká mluvčí CK Čedok
Před nedávnem jsem se domluvil s tiskovou mluvčí cestovní kanceláře Čedok Katkou Pavlíkovou, že spolu pro vás spácháme rozhovor.
Zároveň jsem dal do placu prostor, ve kterém jste měli možnost slečně Pavlíkové prostřednictvím facebookové skupiny otázky pokládat. Některé se objevily vícekrát, jiné jsem už měl v hlavě já, ale některé originální přišly. Za ně děkuji :)
Připravil jsem proto tento rozhovor, který dává lehce nahlédnout do fungování CK Čedok. Tu cestovku jsme vybral z toho důvodu, že jde o společnost, která z Česka na Zanzibar vypravuje nejvíce klientů, nejde tudíž o žádnou reklamu.
Nejčastější věc, která čtenáře zajímá je, zda aspoň uvažujete o tom, že byste v budoucnu nabízeli samostatné letenky bez nutnosti koupit celý zájezd?
Vzhledem k tomu, že jsme cestovní kancelář, je naší prioritou prodávat kompletní zájezdy. V podstatě to funguje tak, že ke každému sedadlu v letadle, klidně i s ročním předstihem, si musíme domluvit místa v hotelech. Z toho vychází i dlouhodobé kalkulace a propočty, proto je celý zájezd priorita.
Přesto se už v minulosti stalo, že jsme individuální letenky nabídli, ale výjimečně a pár dní před odletem. O Zanzibar i jiné exotické destinace je zájem enormní, míváme vyprodáno nebo poslední místa nabídneme v last minute.
Naše obsazenost letadel je v sezoně průměrně 98 %.
Kdybych tedy přišel den před plánovaným termínem turnusu na pobočku Čedoku a zeptal se, jestli je k dispozici jen letenka, může se tedy stát, že si ji budu moci koupit?
Může se stát, že to prodejce ověří s naším manažerem, který tu danou destinaci má na starost. Pokud tam nedojde ještě k obsazení last minute, je možné, že může být samostatná letenka za nějakých podmínek k dispozici.
Člověk v takovém případě musí být ale nadstandardně časově flexibilní, je ale výhodnější pořídit celý zájezd.
Je v plánu, ať už vás jako českého Čedoku nebo Itaky (mateřská společnost), že by se mohly, například ve vrcholné sezoně, přidávat další lety? Poptávka je, co tak sleduji, hodně vysoká a další let by se, nejen dle mě, určitě uživil.
Jeden příklad za všechny, let do Thajska, který máme také v nabídce, nás vyjde zhruba na 10 milionů korun. Na Zanzibar, který je blíže, je částka sice nižší, ale riziko naplnit letadla je přirozeně vysoké. K tomu zajišťujeme ke každému místu i jednotlivé pokoje, delegáty, partnerskou lokální agenturu, výlety, transfery a musíme počítat i náklady na marketing.
Obsadit cca 300 sedaček do každé destinace je velká výzva. Nám se to daří, ale pro potenciální přidání dalšího letu do jakékoli destinace by to bylo ještě riskantnější. Teď máme Zanzibar jednou týdně z Prahy Dreamlinerem, menším letadlem od letoška nově také z Bratislavy, uvidíme, co bude do budoucna. Další možnosti jsou také právě v rámci skupiny třeba z Polska.
Zejména, co se Zanzibaru týče, docela často, zejména ve spojení s last minute nabídkami, cestovní kanceláře včetně Čedoku, dokáží nabídnout kompletní zájezd za velmi nízké ceny. Dalo by se říct, až “dumpingové”. Mohla bys prosím tuto cenotvorbu popsat?
Zmíněné extra nízké ceny, které popisuješ, jsou skutečně poslední jednotky míst, které někde zbyly na last minute. Pokud však někdo chce mít jistý konkrétní hotel, termín či jede například rodina s dětmi, je nezbytně nutné si dovolenou měsíce, či alespoň týdny dopředu plánovat.
Kdybych měla aspoň obecně tuto cenotvorbu popsat, na úvod je potřeba říct, že zájezdy a jejich ceny vznikají skutečně i s více jak ročním předstihem. To znamená, že teď domlouváme kontrakty s aerolinkami a hotely na zimu 2024/2025, kde navyšujeme kapacity nebo hotely přidáváme, či případně smlouvy neprodlužujeme. Na to máme celé týmy, které hotely objíždí a vyjednávají.
Důležitým aspektem je fakt, že jsme součástí největší středoevropské cestovní skupiny Itaka, která působí na několika trzích, nejen v Polsku, ale i třeba v Pobaltí, takže když se domlouvá aerolinka nebo hotelový řetězec, uzavíráme kontrakt pro všechny trhy najednou, takže naše výchozí vyjednávací pozice je pak mnohem lepší. Obchodník slyší na rozdíl mezi tím, když mu přivezete tisíce nebo desetitisíce klientů, a právě to nám umožňuje snižovat výslednou cenu a mít konkurenční výhodu.
Jak se tedy stane, že mám možnost si v totálním last minute akci koupit celý zájezd v podstatě za cenu individuální letenky? To přeci nemůže vůbec nijak vycházet.
Cena je vždycky dynamická a odvíjí se od konkrétních termínů. Pobídka na nižší sazbu může přijít jak od nás, tak i od hotelu, což se pak promítneme do konečné ceny.
To vidíme tedy jak v předprodejích ve first minute s několikměsíčním předstihem, tak potom na poslední chvíli. Záleží na typu klienta. Na last minute je to vhodné pro zájemce, kteří jsou extrémně časově flexibilní a je jim jedno o jaký hotel, typ pokoje nebo formu stravování, nebo dokonce i destinaci půjde. Pak je samozřejmě možné ušetřit.
Druhý způsob, jak ušetřit, je naopak takzvaný „first minute“, tedy zakoupení zájezdu dopředu. Tam máš navíc garanci hotelu i pokoje, termínu a třeba pobyty pro děti zdarma.
Pokud jsem se dobře díval, aktuálně máte, co se Zanzibaru týče, v nabídce výběr z pobytu na 9 nebo 16 dní. Myslíš, že by nebylo nasnadě přidat ještě možnost na 12 dnů? Mám zprávy, že zájemcům o Zanzibar přijde 9 dní mnohdy málo a 16 dní naopak zase moc.
Všechno je právě navázané na charterové lety. Pokud klienta dostaneme do destinace, musíme ho dostat i zpátky. Jestliže jsou někde, zejména u evropských destinací, jiné alternativy, je to dáno tím, že se tam létá několikrát týdně.
U Zanzibaru tedy máme z České republiky i ze Slovenska dovolenou na zmíněných 9 dní nebo dva týdny, s přímým letem ale hodně času na cestě či na přestupech ušetříme. Čili po příletu může začít víceméně normálně fungovat a nepotřebuje celý den na srovnání.
Nemálo lidí mířících na Zanzibar individuálně, dost často volí kombinaci aspoň dvou hotelů na dvou různých pobřežích (například Paje a Kendwa). Myslíš, že by bylo zajímavé, například pro ty, kteří zvolí pobyt na 16 dní, také tuto možnost připravit a tím pádem je nechat prostřídat třeba dva hotely na dvou různých místech na ostrově?
Tato možnost už u mnohých zájezdů do exotiky funguje. Pokud klient, buď na pobočce nebo přes call centrum, projeví zájem strávit při delším pobytu první polovinu v jednom hotelu a druhou v jiném, a jsou dostupné kapacity, není problém mu tento způsob dovolené připravit.
V nabídce máme například i několikadenní plavbu katamaránem kolem Zanzibaru nebo poznávací zájezdy, které se pak dají nakombinovat s odpočinkem.
Dokážeš v procentech říct jak si Zanzibar v oblíbenosti zhruba stojí, co se exotických destinací týče? Jmenujme další jako například Maledivy, Mauricius, Madagaskar nebo Dominikánskou republiku či Mexiko.
Vždycky porovnáváme mezi sebou ty exotické destinace, na kterých máme přímé lety. A Zanzibar je spolu s Thajskem rozhodně tím nejoblíbenějším a konkuruje v TOP10 i těm nejtradičnějším letním destinacím. Hlavní faktor je právě krátký přímý let - 8 až 9 hodin.
Napomáhá tomu také zvýšené povědomí o destinaci za poslední roky i to, že na Zanzibaru jsou populární resorty s českou stopou.
Navíc na ostrově máme velmi silnou pozici tím, jaké hotely máme v nabídce, od těch menších butikových, luxusních až po ty větší za dobrou cenu. Pro spoustu lidí je i atraktivní spojení s pevninskou Afrikou a možností vyjet na safari, které dělá Zanzibar naší nejoblíbenější „exotikou“.
Které hotely na Zanzibaru nejvíce obsazujete, tedy které jsou za Čedok nejpopulárnější?
Vždycky záleží na několika faktorech, které výběr klienta ovlivní. Můžeme rozlišit zhruba tři druhy klientů. První jdou vloženě po ceně, druhá kategorie už řeší třeba design interiérů i polohu hotelu a poslední chce fakt nějaký luxus.
Pokud bych ale měla říct aspoň oblasti, nejvíce turistů máme v Uroa, Kiwengwa či Dongwe. Bestsellerem jsou mezi našimi klienty hotely My Blue, Sandies Baobab a další ubytování, která se dají sehnat za příjemnou cenu a nachází se v nádherné lokalitě Nungwi a Kendwa.
Hotel Kiwengwa Beach Resort se dokonce, i na základě našich podnětů, v letošním roce rozšířil. Přidáváme i nové hotely, například Kwanza Resort.
Trendem v posledních letech je spojení značky nebo firmy s nějakým influencerem na sociálních sítí? Nastoupili jste také, jako Čedok do tohoto trendu?
Cestovní ruch této formě hodně nahrává, protože ukazování zážitků nebo pěkných míst je veřejností hodně kladně přijímáno a pochopitelně právě influnceři dokáží nalákat nové publikum nebo cílovou skupinu, ať už ke konkrétnímu hotelu nebo destinaci jako takové.
My jsme s tím začali zhruba před dvěma lety. Příliš často to však neděláme, protože nechceme naše publikum nebo sledující tímto zahltit a snažíme s touto formou zacházet opatrně. Spoluprací s influencery využíváme zejména ve chvílích, kdy máme v nabídce novou destinaci nebo třeba v té už stávající začíná sezona.
Mohu jmenovat například herečku Sandru Novákovou, která s námi byla na Zanzibaru minulý rok, letos jsme zde měli populárního slovenského influencera „Milana bez mapy“.
Covid byl velký zásah do turismu, o tom netřeba jakkoliv spekulovat. Jaká všeobecná opatření jste zavedli, aby ve chvíli, kdyby se nějaká taková situace opakovala, vás to zásadně nepostihlo a byli jste třeba lépe připraveni?
Covid byl fakt bezpochyby největší krizí, jakou cestovní ruch zažil, a pocítili to jak všichni zaměstnanci, tak se to samozřejmě projevilo ve finančních výsledcích.
O chaosu skrze různá a neustále se měnící opatření a podmínky ani mluvit nemusím. Na základě získaných zkušeností jsme zavedli například hodně pečlivé hlídání nákladů, nastavili jsme dílčí změny v krizové komunikaci nebo připravili kanály, jak v takových situacích s klienty, co nejefektivněji komunikovat.
Tento čas jsme taky využili k investicím do digitalizace a kompletní změně nabídky, včetně exotiky, což se nám teď vyplácí.
V posledních měsících média plní informace o nastupující krizi, i když nikde není přesně řečeno o jaké krizi je řeč, přesto lidé obecně po covidu více šetří. Dokázala bys říct, zda se tyto nálady propsaly i do prodejů vaší cestovní kanceláře?
Vidíme, že bez ohledu na to, co se v médiích píše, lidé na své dovolené šetřit nechtějí.
Bylo to zřejmé v loňské sezoně, tak v rámci léta 2023, a sledujeme to i v prodejích v aktuální zimní sezoně 2023/2024. Dobře to ilustruje i poptávka po pětihvězdičkových hotelech nebo místech v business třídě nebo premium class, kde jsou sedadla mnohdy už dlouho dopředu vyprodaná.
Je vidět, že ani inflace lidi příliš nezbrzdila, možná naopak po pandemii si dovolenou chtějí užít a ty zážitky si dopřát.